Kita bukan ITU.

6:17 PM

"Baca Quran ni patutnya macam baca novel la. Patutnya lebih lagi drpd tu. Kena ada feel. Kalau tak, tak bawa makna apa.
Kalau orang baca novel tu boleh feel habis sampai menangis-nangis, baca Quran ni patutnya berkali kali ganda lebih feel drpd tu. Patut habis tisu berkotak-kotak kalau betul boleh hayati kalam Allah ni. "

"Kita ni kadang-kadang berlagak. Kalau baca Quran dengan tafsir, kita sentiasa je letak diri kita jadi 'watak putih' dalam Quran tu. Tapi kita lupa, cukup ke kriteria kita nak jadi 'watak putih' tu? Cukup ke dengan apa yg kita dah buat selama ni utk dgn bangganya kata 'aku la orang yg disebutkan dalam ayat 'wahai orang yg beriman...', 'wahai orang Mukmin' ... ' golongan-golongan Muhsin' tu.

Yakin ke kita yang kita ni orang yg Allah sebut dalam Quran ttg orang yg diberi balasan syurga dengan nikmat tak ada limit tu? Betul amal kita cukup untuk jd orang2 yg Allah sebut tu?

...

" Sepatutnya kita letak sekali diri kita utk jadi 'watak hitam'. Bayangkan yg diri kita la orang yang diseksa dalam neraka yang Allah describe dalam Quran tu. Bayangkan kita la orang yg kena azab. Baru la kita lagi berlumba lumba nak lari drpd golongan-golongan tu.

"Kita ni sebenarnya tertipu apabila terlampau berangan sangat yang kita ni la 'watak putih', sedangkan amal kita nak melayakkan kita jadi 'watak kelabu' pun tak cukup qualification." Akmal sengih. "Tu aku punya two-cents la. Kau nak terima atau tak, terpulang."

-Hlovate,Contengan Jalanan. Peace.


posted from Bloggeroid

You Might Also Like

0 White pearl(s)

Followers

Like us on Facebook